Synnytysmeditaatio

Mikä on synnytysmeditaatio?

Miksi meditatiiviset harjoitukset ovat tärkeitä?

Koska sinä olet tärkeä. Koska sinun kokemuksella on väliä. Koska sinä kannat synnytystarinaasi mukana aina. Synnytys ei ole vain sarja tapahtumia ja toimenpiteitä – se on myös sisäinen matka. Doulana olen konkreettisesti kokenut ja nähnyt miten synnyttäjän mielentilalla ja kyvyllä olla läsnä on suora vaikutus synnytyksen kulkuun, kivunkokemukseen ja kärsimykseen.

Sanotaan, että valmentautumisessa synnytykseen on hyvä käyttää 1/3 osa ajasta tiedon hankkimiseen, 1/3 fyysisten harjoitusten tekemiseen (esim. spinning babies, synnytystanssi, mammajooga) ja 1/3 henkiseen valmentautumiseen. Henkinen valmentautuminen tarkoittaa sitä, että tuntee itsensä hyvin, on harjoitellut tietoista läsnäoloa ja kykyä keskittyä ja antautua ja on tutustunut omiin pelkoihinsa

Synnytysmeditaatiossa aktivoimme oikeaa aivonpuoliskoa, joka dominoi synnytyksen aikana. Käytämme erilaisia läsnäoloa, keskittymistä ja rentoutumista edistäviä harjoituksia. Suosikkini on EFT tai naputus mutta käytän myös muita harjoituksia ja menetelmiä, lähinnä “Birthing from Within” -harjoituksia.

Ota yhteyttä:
alessandra.sarelin@gmail.com
0407072331

Kuuntele rentouttava uloshengitys -meditaatio >>

Meditaatio:

– Lisää kykyä olla läsnä – myös intensiivisten tuntemusten ja tunteiden kanssa;
– Avaa sydäntä ja lisää rakkauden ja turvallisuuden tunnetta;
– Vahvistaa intuitiota;
– Lisää kykyä päästää turhasta irti ja keskittyä oleelliseen;
– Voi antaa tärkeitä oivalluksia;
– Auttaa löytämään synnytysvoiman;
– Edistää armollisuutta itseään kohtaan;
– Edistää hitaita alfta- ja theta aaltoja aivoissa.

Aivot tuottavat beta-aaltoja, kun olemme keskittyneitä ulkoiseen maailmaan eli kun ajattelemme, suunnittelemme tai keskustelemme. Beta-aaltojen värähtelytaajuus on nopea. Alpha-aallot puolestaan ovat hitaampia, ja aivot tuottavat niitä meidän keskittyessämme esim. meditaatioon. Aallot ovat vahvemmat silmien ollessa kiinni.

Nämä aallot tuottavat hyvää oloa, alentavat verenpainetta, pulssia ja stressihormoneja.

Theta-aallot ovat vielä hitaampia. Aivot tuottavat näitä aaltoja, kun olemme nukahtamisillamme tai syvässä meditaatiossa. Tällöin huomio kääntyy sisäänpäin, mikä on avuksi meditaatiossa ja synnytyksessä.

Meditatiiviset harjoitukset vaikuttavat aivojen värähtelytaajuuksiin ja auttaa synnyttäjää pääsemään erilaiseen mielentilaan. Tässä mielentilassa voi olla yhteydessä intuitioon ja vaistoihin, mikä edistää synnytystä koska nainen tietää itse missä asennossa hänen on hyvä olla, mitä kivunlievitystä hän tarvitsee, mitä tukea hän tarvitsee, jotta voi tuntea olonsa turvalliseksi ja rennoksi. Meditatiiviset harjoitukset opettavat päästämään menneestä irti ja keskittymään ainoastaan tähän hetkeen.

Doulana olen kokenut, että pelot tai vanhat traumat voivat olla este sille, että synnyttäjän uskaltaa mennä tähän mielentilaan. Jos hän yrittää liikaa hallita tilannetta, hallita itseään ja synnytyksen kulkua, rationaalinen mieli (neocortex) hallitsee ja tämä voi vaikuttaa kielteisesti synnytyksen kulkuun ja hormoninen eritykseen.

Tuntemattoman synnytyksen kohtaaminen vaatii paljon rohkeutta. Sen takia Synnytysmeditaatio verkkokurssi tarjoaa paljon harjoituksia yleisten pelkojen purkamiseen.

Ota yhteyttä:
alessandra.sarelin@gmail.com
0407072331

Kenelle synnytysmeditaatio soveltuu?

Odottajalle: sinulle joka haluat synnyttää rakkauden taajuudella <3 Sillä ei ole merkitystä suunnitteletko käyttäväsi synnytyksen aikana lääkkeitä vai et, synnytätkö sektiolla vai alateitse, tuleeko puolisosi mukaan synnytykseen vai ei, onko sinulla puolisoa vai ei, tuleeko doula mukaan synnytykseen vai ei. Jokainen synnyttäjä on sankaritar. EFT-harjoitukset sopivat erityisen hyvin synnytyspelkoisille, mutta jokainen hyötyy stressin purkamisesta ja tietoisen läsnäolon harjoittamisesta.

Opi lisää yksilöllisessä valmennuksessa tai tule mukaan verkkokurssille!

Back to Top